top of page
Search
  • Writer's pictureCalanit

תערוכת אמנות של לואיז בורז'ואה בלונדון

אני נרגשת לספר לכם על תערוכת אמנות של לואיז בורז'ואה בלונדון שנפתחת ממש עכשיו בגלריית הייוורד שבסאות'בנק סנטר:


אם אתם מתכננים טיול ללונדון או נמצאים בעיר עד אמצע מאי 2022, אני ממליצה לכם בחום לא לפספס את ההזדמנות ולצפות ביצירות של האמנית הדגולה הזו מקרוב-


אחרי הכל, לא כל יום מתאפשר להיכנס לתערוכה של אחת מהאמניות הגדולות ביותר שידע עולם האמנות בעשורים האחרונים ולהתרשם מהגאונות שלה הכי קרוב שאפשר.


אז מה מחכה לכם בתערוכה? ומי זו לואיז בורז'ואה, אם עדיין לא שמעתם עליה? ולמה אסור לכם לפספס את התערוכה הזו? כל זה ועוד – במדריך הבא שכתבתי לכם על התערוכה.


מי זו לואיז בורז'ואה?


לואיז ג'וזפין בורז'ואה (בצרפתית: Louise Joséphine Bourgeois) אשר נולדה בשנת 1911 ונפטרה בשנת 2010, הייתה פסלת צרפתית-אמריקאית.


במהלך שנות חייה ושנות יצירתה זכתה בכמעט כל פרס או עיטור אפשרי:


מפרס וולף (פרס המוענק בישראל) בשנת 2002, המדליה הלאומית לאומנויות ב-1997, לגיון הכבוד ב-2008, ועד העיטור האוסטרי למדע ואמנות ב-2005 –


אני מניחה שאתם כבר מבינים מקריאת שורות אלו בלבד, שאתם עומדים בפני אחת מהיוצרות המוערכות ביותר בעולם האמנות, לכן תערוכה המוקדשת ליצירותיה היא משהו שללא ספק אסור להחמיץ.


בורז'ואה התחילה את דרכה האמנותית בלימודי תולדות האמנות בבית הספר לאמנויות בצרפת, שם הכירה את חוקר תולדות האמנות רוברט גולדווטר, עמו התחתנה והיגרה לניו יורק.


בניו יורק המשיכה בורז'ואה ללמוד ציור ופיסול תוך כדי שהיא נחשפת לסגנונות אומנות חדשים כמו סוריאליזם ואקספרסיוניזם מופשט.


ביצירותיה נהגה לואיז לבטא מגוון תחושות על עירום ומין, פחד וזיכרונות שונים, כמו זיכרונות מהילדות ואפילו מתקופת המקארתיזם בארצות הברית שהתרחשה בין 1950 ל-1956:


תקופה בה חששו מפני עליית הקומוניזם בארצות הברית ולכן היה קמפיין ציבורי נרחב כדי לעורר אצל האמריקאים פחד מפני השפעה קומוניסטית, ואנשים רבים, בתוכם לא מעט חפים מפשע, נחשדו כמרגלים.


מלבד זאת, כבר בעבודותיה המוקדמות נהגה לבטא לואיז את היחס כלפי האישה האמנית בפרט והאישה בכלל, מה שהפך אותה לאחת מהאמניות הפמניסטיות הראשונות, החשובות והמוערכות בעולם:


היא הייתה בין הראשונים להדגיש באמצעות האמנות כיצד הבית "כובל" את האישה ולא נותן לה להתפתח מקצועית וכיצד נשים מקושרות באופן טבעי על ידי סטיגמות למטבח ולבית.


מלבד ציורים, מיצביה ופסליה זכו להצלחה עצומה גם הם ברחבי העולם, אשר גם דרכם לא פחדה האמנית לבטא תחושות ורעיונות שנתפסו לא שגרתיים ושונים מאוד באותו זמן:


מהפסל העצום Maman הממחיש עכביש ענקי, אשר נחשב עד היום לאחד מהפסלים הגדולים בעולם (שמסייר באופן קבוע ברחבי העולם – אם יהיה לכם מזל, תוכלו "לתפוס" אותו במהלך ביקורכם מוצג בטייט מודרן)-


ועד פסל בשם Fillette 1968, שפירושו "ילדה קטנה" אשר מציג, לא פחות ולא יותר, את איבר המין הגברי. בתגובה לפסל טענה בורז'ואה שבאמצעותו היא ניסתה "להמחיש את עדינות המין הגברי".


תערוכת אמנות של לואיז בורז'ואה בלונדון
Louise Bourgeois Spider, 1997 Steel, tapestry, wood, glass, fabric, rubber, silver, gold and bone 449.6 x 665.5 x 518.2 cm. © The Easton Foundation/VAGA at ARS, NY and DACS, London 2021. Photo: Maximilian Geuter


מה מחכה לכם בתערוכת האמנות של לואיז?


קצת קשה לי להאמין שכבר חלף מעל עשור מאז שבורז'ואה לא איתנו: היא נפטרה בשנת 2010, כשהיא בת 98, אך למרות זאת השפעתה הרבה עדיין כאן ותישאר איתנו לעוד שנים רבות.


התערוכה החדשה המוקדשת לעבודותיה של האמנית אשר נפתחה עכשיו בגלריית הייוורד עומדת להפתיע אתכם:


היא הולכת להיות מוקדשת לשני העשורים האחרונים בקריירה ובחייה, בהם יצרה האמנית יצירות הכוללות בגדים שלבשה מכל שלבי חייה.


הרעיון המקורי גרם לה להתפתח וליצור מגוון רחב של עבודות מעניינות – ממיצבים מונומנטליים לפסלים פיגורטיביים וקולאז'ים מופשטים ומרהיבים, המשלבים כולם טקסטיל:


בין אם זה מצעים, מטפחות, שטיחי קיר ועוד.


גם כאן, העבודות עוסקות בזהות, מיניות, טראומה, אשמה, תיקון וזיכרונות, שהעסיקו אותה לאורך כל הקריירה הארוכה והמוצלחת שלה.


התערוכה, שזכתה לשם "הילד הארוג" (The Woven Child) מציגה צד אחר של האמנית האהובה שעוד לא ראינו, תוך כדי שהיא מסכמת את פרק חייה האחרון ביצירתה.


וכשמדובר באמנית כזו יוצאת דופן, מיוחדת, לא שגרתית ופורצת גבולות – אם יש משהו אחד שברור לי בתור מישהי שחיה ונושמת אמנות ואף מעבירה סיורי אמנות בעיר-


זה שאם אתם בלונדון בתקופת התערוכה, אתם חייבים לחלוק לאמנית הזו כבוד ולפנק את עצמכם בביקור בתערוכה הזו. מבטיחה לכם שלא תתאכזבו!


תערוכת אמנות של לואיז בורז'ואה בלונדון
Louise Bourgeois The Good Mother (detail), 2003. Fabric, thread, stainless steel, wood and glass. 109.2 x 45.7 x 38.1 cm. © The Easton Foundation/VAGA at ARS, NY and DACS, London 2021. Photo: Christopher Burke


כל הפרטים על תערוכת האמנות:


מתי: מה-9 בפברואר עד ה-15 במאי 2022.


איפה: גלריית הייוורד (Hayward Gallery), סאות'בנק סנטר (Southbank Centre).


שעות פעילות: רביעי-שבת 11:00-19:00, בראשון מ-10 בבוקר. סגור בימי שני ושלישי.


תחנת טיוב קרובה: Waterloo (ומשם 5-7 דקות הליכה עד לגלרייה).


מחיר: 15 לירה שטרלינג. להזמנת כרטיסים לחצו כאן.


וסיור אמנות בלונדון איתי כבר הזמנתם?


אני מזמינה אתכם להצטרף אלי לסיור אמנות מיוחד בלונדון הסוקר את כל התערוכות השוות והמעניינות בעיר נכון לזמן הביקור שלכם.


כל תערוכה ומקום בסיור נבחרו על ידי בפינצטה, כאשר התכנים מתעדכנים מדי חודש, ואפילו כמה פעמים במהלכו, ככה שניתן לעשות את אותו סיור באותו חודש ולראות דברים שונים לגמרי.


ככה תוכלו להבטיח לעצמכם שראיתם את כל המקומות החשובים מבחינת אמנות בעיר תוך כדי שאתם מקבלים השראה, ערך, שומעים סיפורים על מאחורי הציורים ומכניסים צבע לטיול שלכם.


להזמנות ולקבלת פרטים נוספים מלאו ושלחו את הטופס בעמוד צור קשר, או כתבו לי ישירות לוואטסאפ 447952302561+ או שלחו לי מייל אל calanit.sc@gmail.com.


הישארו עם היד על הדופק לגבי תאריכי סיורים מעודכנים והמלצות חדשות על תערוכות בעמוד הפייסבוק שלי או והצטרפו לניוזלטר שלי.

479 views0 comments
bottom of page