top of page
Search
  • Writer's pictureCalanit

תערוכת אמנות של קצושיקה הוקוסאי בלונדון

אם אתם נמצאים בלונדון עד סוף ינואר 2022 – אני ממליצה לכם בחום לא לפספס ביקור במוזיאון הבריטי שמארח תערוכת אמנות של קצושיקה הוקוסאי בלונדון (Hokusai The Great Picture Book of Everything).


זו הזדמנות נהדרת עבורכם ועבור כל אוהבי האמנות בכלל להתקרב הכי קרוב שאפשר לאוסף רישומים נדירים של גדולי האמנים שיצאו מיפן-


אם השם הוקוסאי לא אומר לכם כלום, מספיק שתביטו פעם אחת בלבד על יצירותיו כדי שתתאהבו בעבודתו המיוחדת, שהשפיעה רבות על האמנות המערבית ועל אמנים מגוונים ושונים מזרמי האימפרסוניזם, האר-נובו והמודרניזם.


אז מה הופך את התערוכה הזו לכה חשובה? מי הוא בכלל אותו הוקוסאי? ואיזה ציור שלו אתם מכירים מבלי שידעתם שהכרתם אותו? הכל במדריך הבא שלפניכם.


מי הוא קצושיקה הוקוסאי ?


יותר נכון לשאול – מי היה קצושיקה הוקוסאי (Katsushika Hokusai), כי למרות שנשמע מהמילים שלי שהוא רלוונטי מתמיד וההשפעה שלו ניכרת בזרמים שונים באמנות (מה שאכן נכון), קצת קשה להאמין שהאמן האהוב והמוערך עזב את עולמנו כבר לפני 172 שנה-


כלומר, הוא נפטר בשנת 1849, שנראית היום, מ-2021, כמו תקופה רחוקה מאוד, אך אל תתנו לזמן הרב שעבר מאז שהוא נפטר לבלבל אתכם:


מדובר על צייר יפני ואמן אוקיואה-אה (הדפסים שנוצרו ביפן באמצעות טכניקה מיוחדת של חיתוך עץ) הנחשב לאחד מנציגיו הבולטים של אמנות הדפסי העץ ולאחד מהאמנים היפניים המפורסמים והחשובים בעולם.


הוקוסאי אחראי בין היתר לאחד ההדפסים המפורסמים ביותר בעולם שגם אנשים שהם לא חובבי אמנות מכירים - "הגל הגדול בסמוך לקנאגאווה" (The Great Wave off Kanagawa), הנחשב ליצירת האמנות היפנית הכי מפורסמת בעולם, ובכלל להדפס הכי מוכר בעולם.


מספיק רק להביט בהדפס המפורסם, שנכלל בסדרת ההדפסים שלו שזכתה לשם "36 מבטים על הר פוג'י", כדי להבין את גדולתו של האמן, שידע "לתפוס את הרגע" ולצייר גל ענק שעומד להתנפץ על ספינות בים, כאשר הוא משאיר את הצופה במתח ובאי ידיעה לגבי מה עלה בגורלם.


תערוכת אמנות של קצושיקה הוקוסאי בלונדון
Under the Wave off Kanagawa (‘The Great Wave’) F rom the series Thirty - six Views of Mt. Fuji (1831) by Katsushika Hokusai (1760 – 1849). Colour woodblock print . © The Trustees of the British Museum

עבודתו המרהיבה וסדרות הנופים שלו בפרט השפיעו רבות על אמנים רבים והשאירו את חותמם על עולם האמנות עד ימינו אנו:


בזכותו, נופים על הדפסי עץ הפכו למשהו שבשגרה, הוא טבע מונחים שונים אשר משתמשים בהם עד היום (מכירים או אוהבים מאנגה, קומיקס יפני?), הוא פתח את האמנות היפנית לעולם המערבי, על טכניקת ההדפסים ועל אמנים ידועים רבים שלקחו ממנו, ועדיין לוקחים ממנו, השראה.


מה מחכה לכם בתערוכת האמנות של הוקוסאי בלונדון?


אם אתם מגיעים ללונדון בזמן שהתערוכה מוצגת, יש לכם הזדמנות נדירה ומיוחדת לצפות באוסף רישומים נדירים של הוקוסאי שעד היום נחשב לאחד האמנים הגדולים שידעה ארץ השמש העולה, יפן.


בתערוכה מוצגים לא פחות מ-103 רישומים שהופקו במקור בשנות 1820 עד 1840 ונועדו להיות אנציקלופדיה מאוירת בשם "ספר התמונות הגדול של הכל" – ומכאן גם שם התערוכה.


מסיבה שלא ידועה לנו היום, הספר מעולם לא יצא לאור או פורסם, כך שזו הזדמנות עבור כל חובב אמנות לקחת חלק באירוע היסטורי וחשוב בו מוצגות כמה מהעבודות שיצר האמן לאותו ספר מדובר.


אני ממליצה לכם בחום, כאשר אתם מגיעים לתערוכה, להקדיש תשומת לב לעבודת המברשת המופלאה של הוקוסאי, הממחישה את הכישרון הרב שהיה לו, שהפך אותו לשם עולמי ביפן ובעולם.


שימו לב גם לסצנות המתוארות בהדפסים, המעניקים לצופה מעין "מסע אחורה בזמן" למאה ה-19, שנראות לנו כיום סוריאליסטיות, אך אלו היו למעשה המציאות עבור האמן.


וחוץ מזה, אי אפשר לסיים את המדריך בלי להזכיר שוב את הציור " הגל הגדול בסמוך לקאנאגאווה" שאני באופן אישי מאוד אוהבת-


לשמחתי, ולשמחתכם, תוכלו ליהנות גם מיצירת המופת האהובה הזו במוזיאון, לצד אובייקטים שונים שממחישים לנו כיצד פעלה שיטת העבודה של האמן וכיצד הוא יצר את הדפסי חיתוך העץ המופלאים שלו.


מודיעין שלום – כל המידע על תערוכת האמנות


מתי: עד ה-30 בינואר 2022.


איפה: המוזיאון הבריטי (The British Museum).


שעות פעילות: כל יום 10:00-17:00.


תחנת טיוב קרובה: Tottenham Court Road.

מחיר: החל מ-9 ליש"ט למבוגר.


הצטרפו אלי לסיור אמנות בעיר!

נעים מאוד – אני כלנית שכנר לאופר, מדריכת סיורי אמנות בלונדון, במהלכם אני לוקחת אתכם למוזיאונים ולגלריות המגוונים בעיר, בדגש על תערוכות מעניינות ורלוונטיות נכון לזמן ביקורכם.

אני מזמינה אתכם להצטרף אלי ולראות את העיר מנקודת מבט אמנותית-


להצטרפות ולקבלת פרטים נוספים מלאו את הפרטים בעמוד צור קשר, או כתבו לי ישירות לוואטסאפ 447952302561+ או במייל calanit.sc@gmail.com.


מוזמנים לעקוב אחרי בעמוד הפייסבוק שלי ולשמור על קשר!

אל תשכחו להצטרף לניוזלטר שלי ולקבל מידע על התערוכות הכי חדשות בלונדון לפני כולם.

391 views0 comments
bottom of page